Langkau ke kandungan utama

Inovasi dalam Dunia Perkebunan II

Pengenalan

Sebelum ini, penulis ada berkongsi tentang konsep
  • Penanaman dalam Pasu
  • Penanaman dalam Bekas
  • Kebun Beranda
  • Perkebunan Bertingkat
Untuk penulisan kali ini, penulis ingin berkongsi tentang Penanaman Batas dan Hidroponik.

Penanaman Batas (Raised Bed)

...beberapa jenis tanaman ditanam bersama.
Sepertimana Penanaman dalam Pasu, konsep Penanaman menggunakan Batas bukanlah sesuatu yang asing; batas digunakan untuk mengelakkan air dari bertakung disekeliling tanaman lalu boleh menyebabkan akar mereput.

Penanaman Batas kini diberi nafas baru dengan konsep Perkebunan Petak (Square-meter Gardening). Konsep ini melibatkan Penanaman Batas dalam suatu kawasan segi-empat persegi dimana beberapa jenis tanaman ditanam bersama.

Buku rujukan penulis tentang konsep Perkebunan Petak.
Artikel berkaitan;

Diantara contoh produk untuk memudahkan Penanaman Batas dan Perkebunan Petak adalah;

Related image
Simple Raised Bed
Image source: baba.com.my.

Image result for raised bed
Raised Bed.
Image source: woodbocx.co.uk.

Image result for tiered raised garden bed
Tiered Raised Bed
Image source: amazon.com.

Penulis agak tertarik dengan Tiered Raised Bed ini; kedalaman batas pada 3 jarak yang berlainan membolehkan lebih banyak jenis tanaman ditanam. Ini kerana, ada tanaman boleh ditanam pada kawasan yang dangkal manakala ada tanaman yang memerlukan kawasan yang dalam untuk tumbuh dengan sempurna.

Artikel berkaitan;
Image result for elevated raised bed
Elevated Raised Bed.
Image source: amazon.com.

Konsep Elevated Raised Bed sesuai digunakan bagi mereka yang mempunyai masalah untuk mencangkung dan melutut bagi melakukan aktiviti perkebunan seperti warga emas dan juga warga OKU (Orang Kelainan Upaya) yang berkerusi-roda.

Hidroponik (Hydroponic)

Konsep Hidroponik merujuk kepada penanaman tanpa tanah (soil-less) dimana tanaman ditanam didalam air yang diisi nutrien untuk keperluan tanaman.

Ramai yang tahu kewujudan sistem Hidroponik dalam bentuk ini;

Image result for outdoor hydroponics
Outdoor System.
Image source: aliexpress.com.

Ini merupakan kegemaran penulis. Penulis tertarik dengan reka-bentuknya yang kemas dan ringkas.

Related image
Smart Hydroponics.
Image source: amazon.ca.

Catatan Penulis

Sekiranya para pembaca minat untuk berkebun namun mempunyai kekangan ruang, penulis berharap maklumat yang penulis kongsikan mampu membuka jalan supaya minat tersebut dapat direalisasikan. Penulis akui, sesetengah produk ini agak/sangat mahal, namun ini tidak bermakna, tanpa produk tersebut, anda tidak dapat berkebun. Sebaliknya, penulis berharap ianya menjadi sumber inspirasi untuk para pembaca menjadi lebih kreatif.

Ulasan

Panduan Popular

Ketumbar Jawa (Eryngium foetidum)

Sudah lama penulis membaca perkongsian rakan-rakan lelaman Facebok tentang tanaman ketumbar jawa. Awal januari lalu, semasa membeli-belah di pasar tani 😉, penulis ternampak pokok ketumbar jawa yang dijual, tanpa berfikir panjang 😝, penulis pun membelilah (jangan tanya harga, dah lupa 😁). Pokok ketumbar jawa penulis sudah berbunga. Ketumbar Jawa, atau nama saintifiknya Eryngium foetidum  merupakan tanaman herba tropikal yang bersifat perennial i.e. mempunyai jangka hayat yang lama. Namun begitu, ia boleh menjadi tanaman  annual  i.e. mempunyai jangka hayat kurang atau besamaan dengan 1 tahun sekiranya ia menerima pancaran cahaya matahari yang menyebabkan proses bolting  (penjelasan lanjut dibawah). Tanaman ini berasal dari Mexico dan Amerika Selatan namun pada hari ini, ia telah ditanam secara meluas, termasuk Malaysia. Nama ketumbar jawa ( culantro ) adakalanya dikelirukan dengan daun ketumbar ( cilantro , juga dikenali dengan nama coriander . Dari istilah culinary  i.e.