Langkau ke kandungan utama

5 Manfaat Biochar untuk Tanaman Anda

"Penggunaan biochar memngkayakan tanah dengan nutrien disamping membantu melawan proses pemanasan global"
Biochar merujuk kepada pembuatan arang (char- charcoal - arang) dari berat kering tumbuhan (bio-) yang dibakar secara pirolisis (tanpa oksigen). Proses ini menjadikan biochar kaya dengan carbon yang menjadi sumber makanan kepada mikro-organisma tanah, lalu membantu dalam pembiakan mikro-organisma dalam tanah dimana secara tidak langsung, mikro-organisma tanah ini mengkayakan tanah dengan sumber nutrien apabila mereka mati dan diuraikan.

Gambar atas: maklumat am biochar.
Gambar bawah, kiri: gambaran bungkusan biochar yang terdapat di pasaran.
Gambar bawah, kanan: di antara kelebihan biochar.

Apakah Manfaat Penggunaan Biochar?

  1. Meningkatkat kandungan nutrien dalam tanah, maka
  2. Mengurangkan penggunaan baja dalam pertanian.
  3. Mampu menyimpan air.
  4. Menggalakkan pertumbuhan pokok.
  5. Membantu melawan proses pemanasan global (global warming).

Potensi Biochar

Biochar boleh dianggap sebagai perkara baru dan masih banyak yang perlu dipelajari tentang biochar. Peranan biochar dalam melawan proses pemanasan global amatlah penting; proses pirolisis menjadikan kandungan carbon dalam biochar tahan lama sehingga bertahun-tahun. Carbon merupakan komponen utama carbon dioxide (CO2) dan methane (CH4) yang merupakan ejen terbesar kepada pemanasan global.

Ulasan

Panduan Popular

Ketumbar Jawa (Eryngium foetidum)

Sudah lama penulis membaca perkongsian rakan-rakan lelaman Facebok tentang tanaman ketumbar jawa. Awal januari lalu, semasa membeli-belah di pasar tani 😉, penulis ternampak pokok ketumbar jawa yang dijual, tanpa berfikir panjang 😝, penulis pun membelilah (jangan tanya harga, dah lupa 😁). Pokok ketumbar jawa penulis sudah berbunga. Ketumbar Jawa, atau nama saintifiknya Eryngium foetidum  merupakan tanaman herba tropikal yang bersifat perennial i.e. mempunyai jangka hayat yang lama. Namun begitu, ia boleh menjadi tanaman  annual  i.e. mempunyai jangka hayat kurang atau besamaan dengan 1 tahun sekiranya ia menerima pancaran cahaya matahari yang menyebabkan proses bolting  (penjelasan lanjut dibawah). Tanaman ini berasal dari Mexico dan Amerika Selatan namun pada hari ini, ia telah ditanam secara meluas, termasuk Malaysia. Nama ketumbar jawa ( culantro ) adakalanya dikelirukan dengan daun ketumbar ( cilantro , juga dikenali dengan nama coriander . Dari istilah culinary  i.e.